Lombroso e o Nascimento do Positivismo Criminológico

Maestria Científica ou Artefato Cultural?

Views: 105

Authors

  • Dr. Wayne Morrison Queen Mary University of London
  • Dr. Salah Hassan Khaled Junior (Tradutor) Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Keywords:

Criminologia Positivista, Criminologia Cultural, Tatuagem, Lombroso, Cultura

Abstract

This article develops a cultural criminological approach to the birth of criminological positivism, focusing on the Lombrosian aesthetics, which are understood as performance art and an exercise of seductive cultural power, that nullifies the multiplicity of cultural meanings visible not only in the criminalized, but also in the aborigines. The critique is inserted in the context of the exercise of European colonial powers in the 19th century, shedding light on the meanings behind the tattoo or te moko. In conclusion, the article points out that Lombroso's scientific positivism was performance art at the service of European power. The “natural” sciences cannot depend on their acceptance by their subjects; but criminology was, and is, nevertheless, a social science that exists within the domains of culture, and of normative questioning and affirmation, of ambiguities and ambivalences. Positivism attempts to “naturalize” a political and cultural interaction. Against this, it must be emphasized that crime and the reaction to crime cannot fail to be places for the interaction of the many forms of social power, for the exercise of forms of power and strategies of resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dr. Wayne Morrison, Queen Mary University of London

Professor de direito da Queen Mary University of London. Membro da Sociedade Britânica de Criminologia (BSC); Sociedade Europeia de Criminologia; Sociedade Americana de Criminologia; Conselho de Educação na Comunidade; Society of Legal Scholars (SLS).

Dr. Salah Hassan Khaled Junior (Tradutor), Universidade Federal do Rio Grande - FURG

É doutor e mestre em Ciências Criminais (PUCRS), mestre em História (UFRGS) e especialista em História do Brasil (FAPA). Possui graduação em Ciências Jurídicas e Sociais (PUCRS) e graduação em História (FAPA). Atualmente é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande - FURG, ministrando as disciplinas de Direito Penal I, Criminologia, Sistemas Processuais Penais e História das Ideias Jurídicas. É professor permanente do PPG em Direito e Justiça Social - Mestrado da Universidade Federal do Rio Grande - FURG e ministra a disciplina Justiça Social e Sistema Penal. Tem pesquisado nos seguintes temas; Verdade, epistemologia e processo penal; subculturas, resistência e reação social; Fenomenologia da violência, primeiro plano do crime e ação-limítrofe; Pânico moral, criminalização da cultura e de movimentos sociais; Meios de comunicação e representação mediada da criminalidade; Crime, modernidade tardia e capitalismo global; Criminologia Cultural, guerra e terrorismo; Crime, cultura de consumo e comodificação da transgressão; Criminologia Cultural e estudos urbanos; Metodologias da Criminologia Cultural; Criminologia Cultural e estudos étnico-raciais; Criminologia Cultural e feminismos; Criminologia cultural, teorias queer e estudos de gênero; Criminologia Cultural e Criminologia Verde; Intersecções entre a Criminologia Cultural e a justiça social; Criminologia Cultural e Política Criminal; Inserção da Criminologia Cultural no campo teórico criminológico; Estudos psicanalíticos, violência urbana e psicologia social; Criminologia Cultural, transdisciplinaridade e arte; Criminologia Cultural e interdisciplinaridade; Hermenêutica decolonial e realismo marginal; Questões étnico-raciais, identitárias e narrativa nacional. É líder do grupo de pesquisa Hermenêutica e Ciências Criminais (FURG/CNPq) e autor dos livros "A Busca da Verdade no Processo Penal: Para Além da Ambição Inquisitorial" (Atlas/Letramento), "Videogame e violência: cruzadas morais contra os jogos eletrônicos no Brasil e no mundo" (Grupo Editorial Record/Civilização Brasileira), "Explorando a criminologia cultural" juntamente com Jeff Ferrell, Keith Hayward e Álvaro Oxley da Rocha (Letramento) e tradutor de" Criminologia cultural: um convite", de Ferrell, Hayward e Young. Autor de dezenas de livros de Direito Penal, Processual Penal, Criminologia e História, bem como de dezenas de artigos publicados em revistas científicas e capítulos de livros. Suas pesquisas foram retratadas em veículos de mídia como Estadão, IstoÉ, O Globo, Galileu e Revista Quatro Cinco Um. Participou na condição de especialista em audiências públicas na Câmara dos Deputados sobre o NCPP e sobre a relação entre mídia e violência e palestrou nos mais importantes eventos de Ciências Criminais do país, como o Seminário Internacional de Ciências Criminais (IBBCRIM) e o Congresso Internacional de Ciências Criminais (PUCRS). É fundador e presidente do Instituto Brasileiro de Criminologia Cultural.

References

BROECKMANN, A (1995) A Visual Economy of Individuals, web publication accessed 20 June 2003: www.v2.nl/~andreas/phd

FLETCHER, R (1971) [1882] ‘Tattooing among civilised people’, an address illustrated by photographs and drawings at the 61st regular meeting of the Anthropology Society of Washington, 1882, in Transactions of the Anthropology Society of Washington, New York: Kraus Reprint Co

FO’A, PP (2003) ‘Science, pseudoscience and public policy in fascist Italy, physical anthropology, phrenology, constitutional medicine and eugenics: the slippery slope of racism’, web publication accessed 4 April 2004: www.reed.edu/~sheaa/primary%20documents/eugenics_paper.pdf

GIORGIO, C (1975) La scienza infelice: Il museo di antropologia criminale di Cesare Lombroso, Turin: Bollati Boringhieri

GOULD, S (1981) The Mismeasure of Man, New York: Norton

HORN, D (2003) The Criminal Body: Lombroso and the Anatomy of Deviance, London: Routledge

ISAACS, J (1999) Spirit Country: Contemporary Australian Aboriginal Art, Victoria: Hardie Grant

LOMBROSO, C [1876, 1887] (1972) [L’Uomo Delinquente] Criminal Man: The Heritage of Modern Criminology, Sawyer, F and Sylvester, SF, Jr (eds), Cambridge, MA: Schenkman

LOMBROSO, C (1896) ‘The savage origin of tattooing’, Popular Science Monthly (April), pp 793–803

LOMBROSO, C (1918) Crime: Its Causes and Remedies, Horton, H (trans), Boston, MA: Little, Brown and Co

LOMBROSO-FERRERO, G (1911) Criminal Man, according to the classification of Cesare Lombroso, with an introduction by Cesare Lombroso, New York: GP Putnam

LOMBROSO-FERRERO, G (1915) Cesare Lombroso: Storia della vita e delle opera narrate dalla figia, Turin: Bocca

MANNHEIM, H (1972) Pioneers in Criminology, 2nd edn, Montclair, NJ: Patterson Smith

MORRISON, W (2005) Criminology, Civilisation and the New World Order, London: GlassHouse Press

MORWOOD, MJ (2002) Visions from the Past: The Archaeology of Australian Aboriginal Art, Crows Nest: Allen & Unwin

PICK, D (1989) Faces of Degeneration: A European Disorder, c 1848–1919, Cambridge: CUP

ROBLEY, H [1896] (1998) Moko: The Art and History of Maori Tattooing, Twickenham: Senate

WETZELL, R (2000) Inventing the Criminal: A History of German Criminology, 1880–1914, Chapel Hill, NC: University of North Carolina Press

Published

2024-06-27

How to Cite

Morrison, D. W. ., & Hassan Khaled Junior (Tradutor), D. S. . (2024). Lombroso e o Nascimento do Positivismo Criminológico: Maestria Científica ou Artefato Cultural?. Brazilian Journal of Criminal Science, 193(193), 225–246. Retrieved from https://publicacoes.ibccrim.org.br/index.php/RBCCRIM/article/view/237

Issue

Section

Dossiê especial: Criminologia Cultural

Metrics