Cultural Criminology and Cultural Studies in Education:

a political-epistemological alliance against authoritarian populism

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Authors

Keywords:

Criminology , Education, Cultural Studies , Authoritarian Populism, Discipline, Neoconservatism

Abstract

Papers seeks an approximation between Cultural Criminology and Cultural Studies in Education, highlighting epistemological and political aspects in common and several thematic affinities. In order to do so, it chooses the case of the rise of authoritarian populism in England in the 1970s read by Stuart Hall to point out the similarity of issues that guides search for the restoration of disciplinary education and, at the same time, politics of Law and Order. The moral panic strategy permeates both cases in the neoconservative struggle against the countercultural pedagogies that were developed in the 1960s. From this genealogical reading, it tries to encourage new contacts between both fields that, for now, behave as if they were very different.

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Author Biography

Dr. Moysés da Fontoura Pinto Neto, Universidade Luterana do Brasil (ULBRA).

Doutor em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2010-2013), com período-sanduíche no Centre for Research in Modern European Philosophy (Kingston - UK) e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil (ULBRA). É também Mestre em Ciências Criminais (2006-2007) e Especialista em Ciências Penais (2005) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e possui graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998-2003), além de atuar como professor no cursos de graduação de Direito na ULBRA e de diversas especializações em direitos humanos e violência. Pesquisa nas áreas de filosofia e política especulativa, transdisciplinaridade e o pensamento de Jacques Derrida.

Link Lattes: http://lattes.cnpq.br/8435786026532807

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Published

2024-06-27

How to Cite

da Fontoura Pinto Neto, D. M. (2024). Cultural Criminology and Cultural Studies in Education: : a political-epistemological alliance against authoritarian populism . Brazilian Journal of Criminal Science, 195(195), 321–335. Retrieved from https://publicacoes.ibccrim.org.br/index.php/RBCCRIM/article/view/238

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