It will have contemporaneity in socio-educational measures of imprisonment after the covid-14 pandemic?
Views: 55Keywords:
Teenager, Socio-educational measure, Covid-19 pandemic, Principles, IdentityAbstract
The present article intends to debate if the impositon of socio-educational measures for teenagers that have been in freedom since the beging of the Covid-19 pandemic will respect the principles of the Child and Adolecence’s Estatute (ECA). Thereby we have proposed an analysis of the main principles of the socio-educational measures, as well as a bibliografic balance related to the identity’s construction of teenagers. The formation of identity is very intense in the adolescence, and it’s influenced by various factores. Given the changes so caracteristic of this fase, we sugest the inadequacy of the imprisonment of the teens that have been in freedom for the last six months.
Downloads
References
Referências
ASSIS, Simone Gonçalves et.al. Labirinto de espelhos: formação da auto-estima na infância e na adolescência [online]. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2004.
BORGHI, Adriana P. A noção de responsabilização no Sistema de Justiça Juvenil – notas históricas sobre sua emergência, impasses e desafios. Boletim IBCCRIM, São Paulo, n. 109, 2014.
BRASIL, Estatuto da criança e do adolescente. Brasília, DF, 1990.
BRASIL, Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase), Brasília, DF, 2012.
COSTA, Ana Paula Motta. Os Adolescentes e seus Direitos Fundamentais: da invisibilidade à indiferença. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2012.
FREITAS, Ana P. C. O; GONÇALVES, Eduardo M.; PINHEIRO, Carlos V. S. Seguro: Resposta Institucional para a estigmatização sofrida por adolescentes transexuais. In: III Congresso de Diversidade Sexual e de Gênero, 2019, Ouro Preto. Questões trans: o sagrado crime da divergência. Anais [...], Belo Horizonte: [S. n.], 2018 v. 3. p.103-118.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. Tradução de Dante Moreira. Leite. 7ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.
MENDEZ, Emilio García et.al. Infancia, ley y democracia en América Latina. Santa Fé de Bogotá, Buenos Aires: Ediciones Depalma, 1998.
ONU, Convenção dos Direitos da Criança, 1989.
SARAIVA, J.B.C. Adolescente, ato infracional e direitos humanos. In: PES, J.H.F. (Org.) Direitos humanos crianças e adolescentes. 1. ed. São Paulo: Juruá, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright of published articles belongs to the author, but with journal rights over the first publication and respecting the one-year exclusivity period. Authors may only use the same results in other publications by clearly indicating this journal as the medium of the original publication. If there is no such indication, it will be considered a situation of self-plagiarism.
Therefore, the reproduction, total or partial, of the articles published here is subject to the express mention of the origin of its publication in this journal, citing the volume and number of this publication. For legal purposes, the source of the original publication must be consigned, in addition to the DOI link for cross-reference (if any).