Distance education as a mechanism for materialize the right to prison education
Views: 57Keywords:
Prison system, Right to education, Distante educationAbstract
This paper aims at a critical analysis of the right to prison education, analyzing the profile of detainees serving a prison sentence, their level of education, as well as the reality of Brazilian prisons to comply with the provisions of the Penal Execution Law which, in art. 11, item IV, and arts. 17 to 21, highlighting how the distance education (distance education) modality has space in prison context and identifying as pioneering initiatives in this regard. To this end, an eminently bibliographic and documentary research is carried out, with qualitative analysis of official data from Infopen (penitentiary information report 2016) and doctrines and scientific articles on the subject of criminal execution and education.
Downloads
References
ANDRADE, Izabel Rego de. Aprendizagem na modalidade de educação a distância. 1. ed. Curitiba: IESDE Brasil, 2018.
BITENCOURT, Cezar Roberto. Falência da pena de prisão: causas e alternativas. São Paulo: Saraiva, 2011.
BRASIL. Ministério da Justiça. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias- INFOPEN, Junho/2016. Disponível em: <http://depen.gov.br/DEPEN/depen/ sisdepen/ infopen/relatorio_2016_22-11.pdf.> Acesso em: 17 jun. 2019.
CARVALHO, Grasielle B. V. de; MOTA, João L. M. dos S.; ROSENDO, J. V.. Educação à distância intramuros como política pública de reintegração social: uma necessária releitura à luz da teoria agnóstica da pena. In: Revista Brasileira de Ciências Criminais, v. 154, p. 105-129, abril/2019.
CARVALHO, Grasielle Borges Vieira de. et al. Educação a distância no sistema carcerário: uma releitura da pena privativa de liberdade e mecanismos de reinserção social. In:III SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM PRISÃO, 2017, Pernambuco. Anais. Pernambuco: UFPE. Disponível em: <http://www.prisoes2017.sinteseeventos.com.br/arquivo /downloadpublic2?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNDoiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjM6IjE2NCI7fSI7czoxOiJoIjtzOjMyOiIwZjY0ZDEyZTExYTQ4N2U3MmNlZDlmYTZmMjMyYWYxOCI7fQ%3D%3D.> Acesso em: 18 jun. 2019.
FERREIRA, Marcelo de Mesquita. Educação a distância para sistemas prisionais: um estudo sobre a implementação da EaD na escola da prisão. EmRede- Revista de Educação a distância, Porto Alegre, v. 5, n. 3, 2018. Disponível em: <https://www.aunirede.org.br /revista/index.php/emrede/article/view/385/392.> Acesso em: 17 jun. 2019.
GOMES, Marcus Alan de Melo. Princípio da proporcionalidade e extinção antecipada da pena. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2008.
LIMA, Renato Sérgio de. A produção da opacidade: estatísticas criminais e segurança pública no Brasil. Novos estud. - CEBRAP, São Paulo, n. 80, p. 65-69, Mar./2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002008000100005&lng= en&nrm=iso>. Acesso em: 3 fev. 2020.
Música, livros e ressocialização: possibilidades de remição de pena na visão do STJ. STJ Notícias, Brasília, out. 2017. Disponível em: http://www.stj.jus.br/sites/STJ/default/pt_BR/Comunica%C3%A7%C3%A3o/noticias/Not%C3%ADcias/M%C3%BAsica,-livros-e-ressocializa%C3%A7%C3%A3o:-possibilidades-de-remi%C3%A7%C3%A3o-de-pena-na-vis%C3%A3o-do-STJ. Acesso em: 16 jun. 2019.
Secretaria da Segurança Pública e Administração Penitenciária do Paraná. Departamento Penitenciário- DEPEN. Paraná está entre os primeiros em número de presos que estudam. DEPEN Notícias, Paraná, 03/05/2019. Disponível em: <http://www.depen.pr.gov.br/ modules/noticias/article.php?storyid=378&blid=15&tit=Parana-esta-entre-os-primeiros-em-numero-de-presos-que-estudam.> Acesso em: 18 jun. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright of published articles belongs to the author, but with journal rights over the first publication and respecting the one-year exclusivity period. Authors may only use the same results in other publications by clearly indicating this journal as the medium of the original publication. If there is no such indication, it will be considered a situation of self-plagiarism.
Therefore, the reproduction, total or partial, of the articles published here is subject to the express mention of the origin of its publication in this journal, citing the volume and number of this publication. For legal purposes, the source of the original publication must be consigned, in addition to the DOI link for cross-reference (if any).